Kongelig invitasjon

Denne noe spesielle invitasjonen dumpa ned i innboksen min en dag for ikke lenge siden. Jeg måtte lese et par ganger før jeg forsto at dette ikke var spam. I anledning femårsjubileet til noe som ble kalt SIKT-konferansen for fem år siden, skulle det nå avholdes et arrangement på Slottet. Konferansen var i sin tid initiert av kronprinsen, som ønsket å inviterte unge gründere fra hele landet til en samling i Trondheim hvor framtidas Norge var tema, og hvor gründere fra ulike bransjer skulle få komme med ulike meninger og tanker. Siden har konferansen vært arrangert årlig i ulike landsdeler. Jeg aner ikke hvorfor jeg ble valgt ut i 2013, men det må ha vært noen fra Trøndelag som har foreslått meg som aktuell kandidat.

Den gang som nå, ble jeg litt satt ut. Hva slags innspill skulle jeg ha å komme med som var av interesse for kronprinsen? Og var jeg egentlig nok rojalist til å gå på middag med de kongelige, jeg som aldri ser på hverken kongelige nyttårstaler eller bryllup, og som strengt tatt synes monarkiet er en slags siste snodig rest fra middelalderen som fremdeles henger med oss?
Men så kjente jeg jo også at det var litt stas å bli valgt ut som en av sju fra Trøndelag som skulle representere landsdelen på en framtidskonferanse av nasjonal karakter. Nysgjerrig blir man jo også, når man blir invitert på noe så spesielt som middag med landets øverste nasjonalsymbol til stede, i praktbygninger som Stiftsgården den gang, og Slottet denne gang. Ettersom jeg i tillegg synes kronprinsen virker som en hyggelig, smart og reflektert fyr, bestemte jeg meg for at dette ville jeg være med på.

Da jeg ankom konferansen, som var i Trondheim den gang, satte jeg meg for meg selv i et hjørne. Som gründer blir man opplært til at man skal mingle, knytte kontakter og bygge nettverk på slike samlinger, men det har liksom aldri ligget i min natur å gjøre dette på en gjennomtenkt, strategisk måte. Det må komme av seg selv skal det være gjennomførbart for meg. Denne settingen var såpass uvant at genansen tok meg fullstendig, og jeg forsøkte å gjemme meg som best jeg kunne. Helt til en journalist fra Trønder-Avisa trakk meg fram, og ba meg bli med for å ta en egen liten prat med kronprinsen. Hun var nok hakket mer dristig enn meg, så vips sto jeg der, med journalister fra ulike medier som knipset rundt oss, mens jeg fortalte om mitt lille enkeltpersonforetak til han som skal bli framtidas konge. Jeg husker ikke helt hva jeg sa, bare at han nikket interessert og kom med oppfølgingsspørsmål. Jeg burde sett på dette som en strålende anledning til å fronte meg selv og mitt firma selvsagt, men syntes vel egentlig det var mer flaut enn noe annet. Likevel, i ettertid er det jo en del av meg som synes det var gøy at dette faktisk skjedde. Og litt stas. Det var jo et eller annet som hadde gjort at jeg fikk lov til å være med på dette. Et eller annet der som jeg burde trekke fram og være stolt av når jeg først var havnet i en slik setting.

Nå skal jeg altså møte han igjen, på Slottet denne gang, med mange andre til stede, selvsagt. Jeg har bestemt meg for følgende strategi: Når jeg går inn Slottets hovedport kommende fredag, er jeg der som representant for en næring og en landsdel jeg er utrolig stolt over. Siden jeg startet mitt enkeltpersonforetak for ti år siden, har både bransjen og mitt eget firma vokst betydelig, og bevist at vi spiller en viktig rolle når framtidas Trøndelag skal bygges. Kulturnæringene i vår region, og ulike samarbeidspartnere til dem av frivillig, privat eller offentlig karakter, står for produksjoner som trekker hundretusenvis av mennesker til ulike arenaer gjennom et år. Sammen skaper vi viktige refleksjoner for folk, store øyeblikk og evige minner. Kulturnæringen sørger for betydelige ringvirkninger til omkringliggende bransjer, som reiselivsnæring, hotell- og restaurantnæring, transportnæring og handelsnæring generelt. Et eksempel fra mitt eget firma, som siden den første SIKT-konferansen har vokst fra et enkeltpersonforetak til nåværende Scene Midt AS: Når vi gjennomfører en produksjon som teateret «Flyktningelosen» på Stiklestad Nasjonale Kultursenter i 2015, og det kommer litt over 3000 mennesker, betyr det mer enn 3000 teateropplevelser. Det betyr 3000 mennesker som har vært innom et senter med en restaurant. Mange av dem vil kanskje spise eller drikke noe når de er der, noen vil overnatte, og noen vil gå i utstilling, lese om

Olsokdagene eller andre arrangement, ta turen innom det store utendørsamfiet. Noen kommer langveisfra i buss, fra Grong, Steinkjer og Trondheim. Det betyr omsetning for busselskapene som tar dem med til Stiklestad. Noen stopper kanskje også i sentrum for å spise en is på vei hjemover, eller for å gå i en eller annen butikk de har hørt gode ord om. Kulturnæring har derfor stor merverdi for mange flere enn bare de som jobber med selve kulturproduksjonen.

Så er det også viktig for meg å si at store produksjoner betyr mye for mange kulturbedrifter. Om mitt selskap får 100 000 i offentlige midler til en kulturproduksjon, er det ikke Marte Hallem som får disse pengene. Det er Scene Midt AS som får midler til å bruke i en produksjon som krever lyd, lyd, foto, skuespillere, scenograf, regissør og produksjonsleder, for å nevne noe. Når Scene Midt AS omsetter for over 3,2 millioner kroner i året (ca-tall fra 2017), går over to millioner av dette til andre kulturprodusenter. Vi er derfor blitt en viktig oppdragsgiver for kulturnæringen i Trøndelag, både innen film- og TV-bransje, teaterbransje, musikkbransje, lyd/lysbransje og eventbransje, for å nevne noe. Om det er noe som gjør meg stolt, er det nettopp det. Kulturbedrifter ansetter ikke nødvendigvis masse folk, men vi leier inn mange. Vi er produksjonsbasert, og jobber hele tiden fra det ene prosjektet til det andre. Da er det viktig å ha et omland med mange dyktige aktører å ta av. Det har vi så absolutt i Trøndelag.

I dag er Scene Midt blitt et betydelig produksjonsselskap for film og teater i Trøndelag. Vi lager og er engasjert i produksjoner over hele landsdelen, og er i gang med nye filmproduksjoner hvor vi beveger oss både nasjonalt og internasjonalt. Vi føler vi går langs en spennende vei, men den er også krevende. Vi skal fortsette bygge stein på stein, og håper også å kunne ansette flere etter hvert. Løypa blir til i samspill med ekstremt mange dyktige folk fra en spennende og kulturrik region.

Det skal jeg si til kronprinsen, om muligheten skulle by seg!

Og så håper jeg ellers på et hyggelig jubileum i møte med folk fra hele Norge.

Hilsen Marte

Faksimile Trønder-Avisa fra 2013:

Kontakt oss

Scene Midt AS

Jernbanegata 1, 7650 Verdal

Telefon:+47 91641161

E-Post: [email protected]

Personvernerklæring

Personvernerklæringen handler om hvordan denne nettsiden samler inn og bruker informasjon om besøkende. Erklæringen inneholder informasjon du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt (personopplysningsloven § 19), og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger (personopplysningsloven § 18, 1.ledd). Juridisk eier av nettsiden er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Det er frivillig for de som besøker nettsidene å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester som å motta nyhetsbrev og benytte del- og tipstjenesten. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert.

1. Webanalyse og informasjonskapsler (cookies)

Som en viktig del av arbeidet med å lage et brukervennlig nettsted, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettstedet. For å analysere informasjonen, bruker vi analyseverktøyet Google Analytics. Google Analytics bruker informasjonskapsler/cookies (små tekstfiler som nettstedet lagrer på brukerens datamaskin), som registrerer brukernes IP-adresse, og som gir informasjon om den enkelte brukers bevegelser på nett. Eksempler på hva statistikken gir oss svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Ingen av informasjonskapslene gjør at vi kan knytte informasjon om din bruk av nettstedet til deg som enkeltperson. Informasjonen som samles inn av Google Analytics, lagres på Googles servere i USA. Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern. En IP-adresse er definert som en personopplysning fordi den kan spores tilbake til en bestemt maskinvare og dermed til en enkeltperson. Vi bruker Google Analytics sin sporingskode som anonymiserer IP-adressen før informasjonen lagres og bearbeides av Google. Dermed kan ikke den lagrede IP-adressen brukes til å identifisere den enkelte brukeren.

2. Søk

Hvis nettsiden har søkefunksjon så lagrer informasjon om hvilke søkeord brukerne benytter i Google Analytics. Formålet med lagringen er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre. Bruksmønsteret for søk lagres i aggregert form. Det er bare søkeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre opplysninger om brukerne, slik som til IP-adressene.

3. Del/tips-tjenesten

Funksjonen "Del med andre" kan brukes til å videresende lenker til nettstedet på e-post, eller til å dele innholdet på sosiale nettsamfunn. Opplysninger om tips logges ikke hos oss, men brukes kun der og da til å legge inn tipset hos nettsamfunnet. Vi kan imidlertid ikke garantere at nettsamfunnet ikke logger disse opplysningene. Alle slike tjenester bør derfor brukes med vett. Dersom du benytter e-postfunksjonen, bruker vi bare de oppgitte e-postadressene til å sende meldingen videre uten noen form for lagring.

4. Nyhetsbrev

Nettsiden kan sende ut nyhetsbrev via epost hvis du har registrert deg for å motta dette. For at vi skal kunne sende e-post må du registrere en e-postadresse. Mailchimp er databehandler for nyhetsbrevet. E-postadressen lagres i en egen database, deles ikke med andre og slettes når du sier opp abonnementet. E-postadressen slettes også om vi får tilbakemelding om at den ikke er aktiv.

5. Påmelding, skjema

Nettsiden kan ha skjema for påmelding, kontaktskjema eller andre skjema. Disse skjemaene er tilgjengeliggjort for publikum for å utføre de oppgaver de er ment å gjøre. Påmeldingsskjema er for at besøkende kan melde seg på eller registrere seg. Kontaktskjema er for at besøkende enkelt kan sende en melding til nettsidens kontaktperson. Vi ber da om navnet på innsender og kontaktinformasjon til denne. Personopplysninger vi mottar blir ikke benyttet til andre formål enn å svare på henvendelsen. Skjema sendes som epost via Mailgun som tredjepartsløsning. Hele innsendelen blir lagret hos Mailgun i 24 timer. Mellom 24 timer og 30 dager er det kun mailheader som blir oppbevart før innsendelsen blir slettet etter 30 dager. Årsaken til denne lagringen er for å bekrefte om eposter blir sendt fra nettsiden og videresendt til riktig mottaker. Når eposten er mottatt av mottaker så er det opp til mottaker å avgjøre Databehandlingsbehovet av eposten.

6. Side- og tjenestefunksjonalitet

Det blir brukt informasjonskapsler i drift og presentasjon av data fra nettsteder. Slike informasjonskapsler kan inneholde informasjon om språkkode for språk valgt av brukeren. Det kan være informasjonskapsler med informasjon som støtter om lastbalanseringen av systemet slik at alle brukere blir sikret en best mulig opplevelse. Ved tjenester som krever innlogging eller søk kan det bli brukt informasjonskapsler som sikrer at tjenesten presenterer data til rett mottaker.

7. Hvordan håndtere informasjonskapsler i din nettleser

www.nettvett.no kan du lese om hvordan du stiller inn nettleseren for å godta/avvise informasjonskapsler, og få tips til sikrere bruk av internett.